Sunday, May 25, 2008

Nasi Pakapau




Tak pernah makan pun Nasi Pakapau nie....dalam beberapa forum khabarnya nasi nie sedap, so, kita trylah..2x dah buat tu pun rasanya lebih dari setahun..Nasi nie nama jer komesil , yang menyedapkan nasi tu , adalah resipi daging atau ayam yang di makan bersama nasi tersebut..

Menurut yang pernah makan..nasi puteh biasa , dihidang bersama telur mata kerbau dan specialnya sudah tentu daging pakapau..First try sue guna daging, sekali nie ayam, pedal skit...ermm sedap, suka jugak ler..tp rasanya menu nie lebih sesuai dengan daging..kalau ada cili padi meyengat tu sure lg terangkat..Daging pakapau, menu utama adalah daun basil @ selasih..memang nampak mcm pelik tp bila dah di masak sedap bau harum jer...

Oleh sebab dimakan dengan nasi puteh biasa, sue ubah dengan Nasi Tomyam...baru nampak macam real pakapau, di hati sue ler..hehehe..

Nasi Tomyam tu mcm biasa jer..letak kiub tomyam, ketuk serai...lain tu mcm biasa tumis bawang ltk rempah 4 serangkai, garam gula skit.

Ok sue kasi resepi Daging Pakapau jerlah yerkk, sukatan tk diseratakn resepi dari Hmetro Online..pepandai lah yerk.





Daging Pakapau

Bahan-bahan:

1) Daging atau ayam
2) Daun selasih
3) Sos tiram
4) Kacang panjang
5) Cili api
6) Bawang putih
7) Garam secukup rasa

Cara memasak:

Daging atau ayam dicincang halus. Panaskan minyak. Bawang putih dihiris halus dan kemudian ditumis. Selepas itu masukkan daging yang dicincang tadi bersama daun selasih. Apabila daging sudah empuk, masukkan sos tiram, cili api dan kacang panjang yang dipotong kecil dan garam secukup rasa sebelum dihidangkan.

1 comment:

Qirmumtaz said...

salam sue..salam perkenalan..hmm selalu yer buat daging pakapau? sebenarnye hubby suka sangat makan ni..tapi saya kurengg sikit nak buat resepi ni, kalau buleh sue tolong bagi sukatan untuk 2 org makan yer..heehee