Tuesday, May 4, 2010

Kerabu Tomato dan Ikan Bilis




Salam semua..semoga dalam rahmat Allah Swt selalu...hari ini sue nk kongsi resipi kerabu mudah dan best sangat..specialy yang berada di Mesirlah yer..kalau yang kt Malaysia surelah boleh buat macam-macam jenis kerabu atau urap ini..

Sebab anak-anak sue suka sangat tomato mentah tu..kadang diorang nie makan macam buah epal jer..he3..ikutlah kan tomato sini murah jer..kadang2 belonggok2 jatuh macam takda harga jer.Oklah sebelum melalut jauh kelaut kita tengok gambar dan citer di sebalik gambar ini.

Resipi ni dah lama dan ramai yang mencuba ,resipi dari mamazieza..bukan jer mudah tp sedap sangat.Stok ikan bilis yang berbaki dan sue ganti serai dengan lengkuas fresh kawan kasi.
Kadang-kadang takde stock bilis , sue goreng jer sardin dalam tin tu..kemudian tumbuk..wah menjadi jg..best tau ..Opps gambar tempurung kelapa tu anak-anak yang suh letak teruja tengok tempurung..ok gak lah kenangan di bumi Mesir kelapa sebiji kat L.E 10. Hampir sama dengan harga sebijik pyrex..he3.




Kerabu Tomato dan Ikan Bilis

Sumber : mamazieza

Bahan :
Ikan bilis goreng segenggam
2 biji tomato dihiris
sedikit cili padi - dihiris
Bawang besar dihiris
1 batang serai dihiris
Jus Limau Nipis

Cara :
Tumbuk ikan bilis tadi dan gaulkan dengan semua bahan yang telah dihiris.Gaulkan dengan sedikit gula dan garam dan kalau nak masam lagi perahkan sedikit limau..

1 comment:

Maisya said...

Sue,
dtg ambik award kat blog maisya ye....by the way, baru tahu kewujudan blog Sue yg ni.